Rób to dla siebie

Dieta wegańska – jedna dieta 3 powody.

Dieta roślinna 100% czyli dieta wegańska ma źródło nie tylko we współczuciu dla zwierząt czy ograniczaniu wpływu konsumpcjonizmu na środowisko. Dobrym powodem dla wegańskiego odżywania się jest chęć poprawy zdrowia, wyglądu i kondycji.

Dieta prozdrowotna

Dieta wegańska dostarcza najważniejszych składników odżywczych potrzebnych do zdrowego, aktywnego życia eliminując z posiłków znaczącą część substancji odpowiedzialnych za choroby cywilizacyjne. Wiele pokarmów i produktów spożywczych całkowicie roślinnych to żywność z grupy Superfoods czy żywność funkcjonalna aktywnie poprawiająca zdrowie. American Dietetic Association (ADA 2009) deklaruje, że „…dobrze zaplanowana dieta wegetariańska, w tym dieta wegańska, (dieta roślinna 100%) są nie tylko odpowiednie na każdym etapie życia łącznie z ciążą, karmieniem piersią, niemowlęctwem, wiekiem dziecięcym, okresem dojrzewania i starości, ale zaspokajają również potrzeby sportowców oraz mogą pomagać w przeciwdziałaniu niektórym chorobom.” Dieta wegańska ma właściwości prozdrowotne ze względu na ograniczoną zawartością tłuszczów, w tym nasyconych, zwiększony udział jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, niską podaż cholesterolu, wysoką węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego, wysoką podaż witamin: C, E, karetonoidów i fitoflwonoidów oraz potasu i magnezu, korzystny stosunek sodu do potasu. Czynniki te sprawiają, że dieta wegańska w sposób widoczny w badaniach statystycznych zmniejsza ryzyko cukrzycy, chorób serca, chorób układu naczyniowego i udarów mózgu oraz otyłości.

Dieta wegańska ma sowoje wymagania.

Nie jedzenie produktów odzwierzęcych wymaga świadomego, planowego zastąpienia ich odpowiednimi produktami roślinnymi, tak aby spełnione zostały zasady zrównoważonego, zdrowego odżywania i różnorodności. Odżywiając się dietą wegańską zadbaj by znalazło się w niej białko (i aminokwasy egzogenne), żelazo, wapń, cynk, kwasy Omega-3 witamina D, witamina B12.