Okra - warzywo mądrości i jej 7 tajemnic.

 

Okra (Abelmoschus esculentus) znana też jako piżmian jadalny, lady finger, a w Indiach - bhindi. to roślina jednoroczna z rodziny ślazowatych, uprawiana w krajach o klimacie tropikalnym lub subtropikalnym.

Hindusi uważają, że jedzenie bhindi stymuluje mózg, zachęcają więc dzieci do jedzenie okry żeby łatwiej i lepiej się uczyły. I niejedna babcia powtarza w Indiach wnukowi "jedz bhindi, a będziesz mądry jak Twój ojciec!"

Okra to jedno z najstarszych znanych warzyw. Uprawiana była od co najmniej 3000 lat przez Egipcjan, na brzegach Nilu. Jest mało popularna w Europie, ale szeroko wykorzystywana w kuchni arabskiej, afrykańskiej i azjatyckiej.

Jednak coraz częściej można ją znaleźć w polskich sklepach.

To warzywo niskokaloryczne, zawiera witaminy, antyoksydanty i błonnik pokarmowy i jest dobre na….prawie wszystko:

 

#1 Na cukrzycę.

Okra jest wypełniona błonnikiem pokarmowym, który pomaga w stabilizacji poziomu cukru we krwi poprzez regulację szybkości wchłaniania cukru z przewodu pokarmowego. Właściwości przeciwcukrzycowe okry przypisuje się także jej zdolności do hamowania wydzielania enzymów metabolizujących węglowodany, zwiększania produkcji insuliny, regeneracji trzustki.

 

#2 Na serce

Pektyna, rozpuszczalny błonnik obecny w  okrze,  obniża poziom cholesterolu, a związki przeciwutleniające, takie jak polifenole, pomagają zapobiegać utlenianiu cholesterolu i blokowaniu tętnic, a w rezultacie rozwojowi chorób serca.

 

#3 Na otyłość

To warzywo o bardzo niskiej kaloryczności. Porcja 100 g zawiera zaledwie 33 kalorie. Jedząc potrawy z dodatkiem okry, można ułatwić sobie odchudzanie dostarczając organizmowi wartościowych składników odżywczych.

 

#4 Na odporność i astmę

Okra jest bogata w witaminę C (100 g, zaspokaja 38% dziennego zapotrzebowania ) i łagodzi objawy astmy np. niweluje świszczący oddech u osób cierpiących na astmę. Dodatkowo poprawia odporność i chroni przed infekcjami dzięki temu, że stymuluje układ immunologiczny do wytworzenia większej ilości białych krwinek, które z kolei pomagają w walce z obcymi patogenami w organizmie.

 

#5 Na mózg

Kwas foliowy (witamina B9) to kolejny ważny składnik odżywczy obecny w okrze, a niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania mózgu.

 

#6 Na ciążę

Ten sam kwas foliowy pomaga zapobiegać wadom urodzeniowym u noworodków. Okra jest więc więc doskonałym superfood dla przyszłych mam.

 

#7 Na raka

Badania opublikowane w Nutrition Journal dowodzą, że okra ma wyższą koncentrację przeciwutleniaczy niż większość warzyw, a te zapobiegają uszkodzeniom komórek przez wolne rodniki i hamują wzrost komórek nowotworowych w organizmie. Dodatkowo nierozpuszczalny błonnik zawarty w okrze pomaga utrzymać zdrowy przewód pokarmowy i obniża ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

 

100 g ugotowanej okry to około 22 kcal, 2,5 g błonnika, 1,87 g białka, 4,54 g węglowodanów, 0,22 g tłuszczu oraz spora dawka witaminy C, kwasu foliowego i magnezu.

 

Jak wygląda?

To zielony strączek (większy od fasolki szparagowej czy zielonego groszku).

Strąk jest pokryty delikatnym meszkiem. Ziarna są białe, osadzone wewnątrz w lepkim miąższu. Ten miąższ sprawia, że okra to świetny zagęstnik do zup i sosów.

Warzywo ma smak z pogranicza cukinii i bakłażana.

 

Jak podawać?

Okrę można spożywać gotowaną, smażoną, pieczoną, grillowaną lub piklowaną. Świetnie pasuje do pomidorów, cebuli czy bakłażanów.

Masala z okrą (bhindi masala) to danie, do którego zawsze chętnie wracam.

Bhindi Masala

 

(Na podstawie: thehealthsite.com, medicalnewstoday.com)