Na Wegańskiej Diecie - dylemat nr 1

 

Czy dieta wegańska jest dobra dla mojego zdrowia?

Pytanie czy dieta wegańska jest zdrowa stawiają sobie osoby, które pierwszy raz zainteresowały się weganizmem ale czasem też weganie z wieloletnim stażem.

Weganizm ma 100 lat.

Jako idea otaczająca troską zwierzęta, środowisko i własne zdrowie. Od tylu lat kolejne pokolenia z sukcesem stosuję wegańską dietę na co dzień. W Polsce jest obecnie około 1 miliona wegan. Weganizm to dieta dokładnie zbadana. Weganizm, jako jedna z popularnych diet od dziesiątek lat badana jest przez lekarzy, naukowców i dietetyków na całym świecie.

Weganizm to dieta nie tylko bezpieczna ale także korzystna dla zdrowia.

Suma wyników najważniejszych badań nad dietą wegańską oraz badania własne zachęciły wiele organizacji prozdrowotnych i naukowych takich jak WHO, Harvard Medical School, Dietitians of Canada, The British National Health Service i innych do sformułowania stanowisk, które podsumować można następująco:

jak zbilansować wegańską dietę

„Odpowiednio zbilansowana dieta wegańska może zaspokoić wszystkie Twoje potrzeby żywieniowe na każdym z etapów życia, w tym w okresie ciąży i karmienia piersią, oraz u sportowców i osób w podeszłym wieku dostarczając jednocześnie dodatkowych korzyści dla zdrowia.”

Co to znaczy wegańska dieta odpowiednio zbilansowana?

Dieta, z której eliminujemy popularne źródło składników odżywczych jakimi są mięso, nabiał i ich przetwory wymaga świadomego spożywania innych, roślinnych źródeł tych samych składników odżywczych oraz uzupełniania ich o produkty przygotowane specjalnie dla wegan.

Jak bilansować dietę wegańską?

W normalnym odżywianiu trudno jest układać jadłospis z tabel dietetycznych. Także na diecie wegańskiej. Praktyka dnia codziennego jest prostsza. Optimum to połączenie domowego gotowania w którym zwiększyć trzeba ilość roślin strączkowych (ciecierzyca, soczewica, fasola, groch), orzechów, pestek i warzyw zielonych z kupowaniem wszelkich wegańskich dań gotowych i produktów spożywczych (tofu, tempeh, seitan, jogurty, mleka, wegańskie sery) dostępnych powszechnie w sklepach.

Uzupełnianie diety wegańskiej - suplementacja dla wegan.

Jedyny ważny dla zdrowia składnik, który w naturalny sposób nie występuje w żadnych źródłach roślinnych to witamina B12. Suplementacja B12 w diecie wegańskiej jest niezbędna. Wszystkie pozostałe składniki odżywcze w tym witaminy i minerały znajdują się w produktach roślinnych. Ze względu na wygodę i czas poświęcany na planowanie diety i przygotowywanie posiłków warto rozważyć uzupełnianie diety wegańskiej o preparaty, w których obecne są: Kwasy Omega-3 DHA i EPA, Witamina D3, Witamina K2, Jod, Cynk, Selen, Magnez oraz Żelazo i Wapń, a w przypadku dużej aktywności fizycznej także izolaty białkowe.

 suplementacja dla wegan

Dodatkowe, zdrowotne korzyści z diety wegańskiej.

Organizacje i stowarzyszenia naukowe, medyczne, dietetyczne jako dodatkowe, pro zdrowotne zalety diety wegańskiej wymieniają: redukcję masy ciała, obniżenie poziomu złego cholesterolu, zmniejszanie zapadalności na niektóre nowotwory, poprawę stanu układu krążenia - profilaktyka przeciwzawałowa i przeciwdurowa, profilaktyka zapobiegania cukrzycy.

Źródła:

No Meat Athlete, Vegan Health, Nutrition Facts, The Vegan Society, American Dietetic Association