Jakie witaminy na odporność u wegan?

 

Dieta wegańska wyklucza produkty pochodzenia zwierzęcego, co wymusza poszukiwanie alternatywnych, czyli roślinnych źródeł białka i innych składników odżywczych niezbędnych dla zdrowia. Wzmocnienie odporności u wegan może być rezultatem zwiększenia spożycia warzyw, owoców i kiszonek wpływających pozytywnie na wzrost mikroflory bakteryjnej, która w dużej mierze odpowiada za budowanie systemu immunologicznego. Aby jednak uniknąć zwiększonej częstotliwości zachorowań na infekcje wirusowe i bakteryjne w okresie jesienno-zimowym warto postawić na dobrej jakości wegańskie preparaty na odporność. Co konkretnie powinny one zawierać?

Dlaczego warto sięgać po wegańskie witaminy na wzmocnienie odporności?

Tego rodzaju preparaty nie zawierają składników pochodzenia zwierzęcego w substancjach czynnych, na przykład tłuszczu rybiego, czy laktozy, ani w otoczkach, pod postacią żelatyny wieprzowe lub wołowej. Zamiast tego wykorzystuje się w nich w 100% roślinne komponenty bogate w witaminy, minerały oraz kwasy omega-3, dzięki czemu stanowią one doskonały sposób na uzupełnienie niedoborów w diecie wegańskiej.

jak poprawić odporność u wegan

Jakie są zalety diety wegańskiej?

Eliminacja produktów odzwierzęcych może przynieść wiele korzyści zdrowotnych dla różnych grup konsumentów. To przede wszystkim zmniejszenie kaloryczności diety przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu sytości dzięki białkom roślinnym oraz błonnikowi, co wpływa dobrze na obniżenie masy ciała. Rezygnacja ze spożycia mięsa może także przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób serca dzięki redukcji poziomu cholesterolu w diecie, unormować poziom cukru we krwi, a nawet zmniejszyć ryzyko alergii oraz wzmocnić działanie układu immunologicznego.

Z niedoborami jakich składników mogą borykać się weganie?

Mięso to źródło dobrej jakości białka, zawierającego wszystkie aminokwasy egzogenne niezbędne. Oprócz tego dostarcza ono także witaminy B12 obecnej jedynie w mięśniach zwierząt. Żelazo hemowe, przyswajalne w organizmie ludzkim w największym stopniu, także występuje głównie w produktach zwierzęcych. Jednym z najlepszych źródeł kwasów omega-3 warunkujących zdrowie serca i układu nerwowego są tłuste ryby morskie, a tych w diecie wegan nie ma. Te i pozostałe składniki warunkujące prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego warto uzupełniać przy pomocy dobrze dobranych suplementów diety. Wzmocnienie odporności u wegan powinno zatem łączyć dobrze zbilansowaną dietę roślinną z suplementami, które wypełnią luki powstałe w wyniku trudności z pozyskaniem niektórych składników odżywczych z pożywienia.

Jak zadbać o wzmocnienie odporności u wegan?

Stawiając na wysokiej jakości wegańskie suplementy na odporność można zapewnić sobie funkcjonowanie układu immunologicznego niczym dobrze naoliwionej maszyny. Co zawierają najlepsze wegańskie preparaty na odporność?

Kwasy Omega-3: Kwasy EPA i DHA to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, których należy dostarczać organizmowi od urodzenia, gdy odporność jest dopiero budowana, przez całe życie, aby stymulować pracę układu immunologicznego. Mają one między innymi silne działanie przeciwzapalne, a ich dobrym wegańskim źródłem są orzechy, nasiona i oleje roślinne, które zawierają wegańskie suplementy na odporność we właściwych dziennych dawkach.

Witamina B6: To jedna z witamin odpowiedzialnych za prawidłową pracę serca i całego układu krwionośnego, a także nerwowego. W suplementach wegańskich jej źródłem są zboża, orzechy, a także rośliny strączkowe.

Witamina B12: Jej jedynym źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego, dlatego niezbędne jest, aby weganie suplementowali tę witaminę za pomocą specjalnych preparatów zawierających jej odpowiednią, dobrze przyswajalną formę chemiczną.

Witamina C 1000: Witamina C w organizmie ludzkim wspomaga wchłanianie żelaza, dlatego tak ważne jest, aby nie brakowało jej w diecie weganina. To jeden ze składników bioaktywnych, który wzmacnia funkcjonowanie układu odpornościowego. Choć w diecie weganina jedzącego dużo warzyw i owoców teoretycznie nie powinno jej brakować, to niestety jest to witamina bardzo nietrwała – ulega zniszczeniu pod wpływem światła czy wysokiej temperatury. Stąd też spora część społeczeństwa może cierpieć na jej niedobory.

Witamina D3: Najlepszym źródłem tej witaminy jest słońce – wyzwala ono jej produkcję w tkankach skóry. W okresie jesienno-zimowym, albo gdy rzadko wychodzimy na świeże powietrze warto ją suplementować bez względu na rodzaj diety. Jej źródłem pokarmowym są produkty pochodzenia zwierzęcego, ale także algi morskie. Spożywanie ich w formie suplementów może okazać się dużo łatwiejszym sposobem na pozyskanie witaminy D3 w diecie wegańskiej, niż samych alg, które są drogie i trudno dostępne.

Witamina E: To bardzo silny przeciwutleniacz, dzięki czemu działa ochronnie na komórki układu odpornościowego, a także ma właściwości przeciwzapalne. Wegańskie witaminy na wzmocnienie odporności zawierają ten składnik bioaktywny pozyskiwany ze źródeł roślinnych: olejów, orzechów i pestek.

Żelazo: Ten pierwiastek występuje w mięśniach zwierząt w postaci hemowej – najłatwiej przyswajanej przez organizm. Rośliny zawierają żelazo głównie w postaci niehemowej, co oznacza, że weganie powinni nie tylko suplementować je wybierając dobre wegańskie preparaty na odporność, ale również dbając o wysoką zawartość witaminy C w diecie, dostępnej w wielu multiwitaminach.

Kwas foliowy: Jego źródłem są głównie produkty roślinne – zielone warzywa liściaste. Jednak naturalny kwas foliowy wchłania się zaledwie w 80%, a syntetyczny nawet w 100%, co sprawia, że weganie uzyskają większe korzyści z jego suplementacji. Do jego prawidłowej przyswajalności w organizmie niezbędna jest także odpowiednia podaż witaminy B12, C, cynku i żelaza.

Cynk: przyspiesza dojrzewanie limfocytów T, czyli komórek odpornościowych, a jego dobrym źródłem roślinnym są kasze, nasiona czy pestki. Białko zwierzęce umożliwia zwiększenie wchłaniania cynku, co sprawia, że jego suplementacja u wegan może okazać się niezbędna dla prawidłowej odporności.

Selen: spożycie selenu ze źródeł roślinnych może okazać się niewystarczające, a jest to jeden z ważniejszych składników budujących naturalną odporność.

Poprzez systematyczną suplementację diety wegańskiej odpowiednimi preparatami można wzmocnić swoje zdrowie i zapobiec wielu przykrym infekcjom, do czego zdecydowanie warto dążyć, by zawsze cieszyć się dobrym samopoczuciem!