Czy mięso i mleko są zdrowe - polemika kampanii Zostań Wege z Ministrem Rolnictwa

 

Zostań WegeZostań Wege na 30 dni, kampania prowadzona przez Fundację Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt, Viva! odniosła się cytatu umieszczonego na fejsbukowym profilu Grzegorza Pudy, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Minister napisał:

"Kupujmy mięso, mleko, nabiał, to pełne cennych składników odżywczych produkty. Powinny być w skłedzie każdej zdrowej diety. Zalecane zwłaszcza dla dzieci i młodzieży. Szczególnie polecam te od polskich rolników i producentów" (pisownia i składnia są oryginalne, cytat pochodzi z profilu: Grzegorz Puda-Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi)

Kampania Zostań Wege odpowiedziała.

Odpowiedź przytaczamy w całości łącznie ze źródłami. Mamy nadzieję, że wyjęcie tej odpowiedzi poza facebookową polemikę pozwoli utrwalić argumenty i ułatwi posługiwanie się nimi zwolennikom diety roślinnej, w sporach z jej przeciwnikami:

"Panie Ministrze, nie możemy pozostawić bez komentarza opublikowanych w dniu 20.02.2021 r. na Pana profilu stwierdzeń dotyczących prozdrowotnych właściwości mięsa i nabiału oraz wskazania szczególnej rekomendacji tych produktów dla dzieci i młodzieży.

Z związku z powyższym prezentujemy najważniejsze aspekty związku diety opartej na mięsie i nabiale z ludzkim zdrowiem oraz stanowiska instytucji zajmujących się dietetyką i żywieniem człowieka na temat diety roślinnej.

MIĘSO:

  • Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w 2016 roku opublikowała raport na temat rakotwórczych właściwości czerwonego i przetworzonego mięsa. Przetworzone mięso zostało zaklasyfikowane do grupy pierwszej razem z m.in. azbestem i tytoniem, co oznacza, że istnieją wystarczające dowody ich rakotwórczego działania u ludzi.  
  • W przypadku przetworzonego mięsa klasyfikacja ta opiera się na dowodach pochodzących z licznych badań epidemiologicznych ukazujących, że jedzenie przetworzonego mięsa powoduje raka jelita grubego.  
  • Związek ten zaobserwowano również w przypadku raka żołądka. W analizowanych badaniach spożycie przetworzonego mięsa wiązało się ze wzrostem ryzyka zachorowalności na nowotwór. Ryzyko wzrastało wraz ze zwiększeniem ilości spożywanego mięsa.  
  • Ponadto spożycie mięsa przetworzonego i czerwonego łączy się także ze zwiększonym ryzykiem zgonu z powodu chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu 2 oraz ma związek z rozwojem otyłości.  
  • Badania udowadniają, że osoby jedzące mięso i nabiał są narażone na nadciśnienie tętnicze i podwyższony poziom cholesterolu, który może być przyczyną poważnych konsekwencji takich jak powstawanie zmian miażdżycowych, występowanie zawałów, udarów i innych powikłań naczyniowych. (Występowanie nadciśnienia tętniczego oraz stężenia całkowitego cholesterolu i apolipoproteiny B w surowicy jest niższe u wegan).  
  • Spożycie mięsa powoduje wzrost ryzyka zachorowania na raka piersi.      

NABIAŁ:  

  • Nadmierne spożycie nabiału (mleka, serów) koreluje ze znacząco większym prawdopodobieństwem wystąpienia choroby Parkinsona. Ocenia się, że ryzyko rośnie o 17% z każdą dodatkową szklanką mleka dziennie.  
  • Wysokie spożycie produktów mlecznych podwaja prawdopodobieństwo wczesnego rozwoju neurodegeneracyjnej choroby Huntingtona.  
  • Spożycie mleka obniża we krwi poziom kwasu moczowego, który jest istotnym dla mózgu przeciwutleniaczem chroniącym komórki nerwowe przed stresem oksydacyjnym. Kwas moczowy hamuje rozwój chorób Parkinsona i Huntingtona, a co najważniejsze może zmniejszać ryzyko wystąpienia tej drugiej choroby.  
  • Spożywanie produktów mlecznych jest związane z większym ryzykiem raka prostaty.  
  • Spożycie mleka znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia raka piersi.  
  • Wysokie spożycie laktozy i produktów mlecznych, zwłaszcza mleka, wiąże się ze zwiększonym ryzykiem surowiczego raka jajnika.

DIETA ROŚLINNA:  

  • Wiele prestiżowych organizacji zajmujących się promocją zdrowia, dietetyką i żywieniem zaleca dietę wegańską.   Amerykańska Akademia Dietetyki i Żywienia stwierdza w swej opinii, iż prawidłowo zbilansowana dieta wegańska jest zdrowa, odżywcza i może nieść korzyści w postaci prewencji wielu chorób (choroby niedokrwiennej serca, cukrzycy typu 2, nadciśnienia, nadwagi oraz otyłości, wybranych typów nowotworów). Dieta wegańska jest bezpieczna na każdym etapie życia człowieka, także dla kobiet w ciąży i podczas laktacji, dzieci (również niemowląt), osób starszych i sportowców.
  • HARVARD MEDICAL SCHOOL „(…) badania naukowe skupiały się głównie na potencjalnych niedoborach składników odżywczych, jednak w ostatnich latach, nastąpił zwrot w drugą stronę i zaczęto potwierdzać zdrowotne korzyści rezygnacji z produktów mięsnych. Obecnie, dieta roślinna jest nie tylko uznawana za wystarczająco odżywczą, ale również jako redukującą ryzyko wielu chorób przewlekłych.”
  • Pozytywnie o diecie wegańskiej wypowiedziały się także: The Dietitians Association of Australia, The British National Health Service (NHS) , British Dietetic Association, The Heart and Stroke Foundation of Canada, The Mayo Clinic, The British Nutrition Foundation, The National Health and Medical Research Council.
  • Naukowo potwierdzone zalety diety wegańskiej:
    • mała gęstość energetyczna, a duża gęstość odżywcza,
    • mała zawartość tłuszczów nasyconych i cholesterolu, a duża niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT),
    • mała zawartość węglowodanów prostych, a duża węglowodanów złożonych (błonnika),
    • duża zawartość witaminy C, duża zawartość potasu, a mała sodu,
    • mniejsze zagrożenie nitrozoaminami, węglowodorami aromatycznymi, antybiotykami,
    • pozytywny wpływ na mikrobiotę jelitową.
  • Wszystkie wymienione powyżej zalety diety roślinnej mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia:
    • otyłości i nadwagi,
    • cukrzycy typu 2,
    • choroby niedokrwiennej serca,
    • nadciśnienia tętniczego,
    • hipercholesterolemii,
    • niektórych nowotworów,
    • zaparć i hemoroidów,
    • kamicy żółciowej i nerkowej.

W związku z powyższym zwracamy się z prośbą, aby nie promować narracji stworzonej przez przemysł mięsny i jego marketing. Ze swojej strony zachęcamy, aby zrezygnować ze spożycia mięsa i nabiału, a polskich producentów i rolników wspierać kupując od nich produkty zbożowe, warzywa i owoce."

#SolidarnizRolnikami #Kupujpolskie #KupujŚwiadomie

-------

ŹRÓDŁA:

Negatywne dla zdrowia skutki spożycia mięsa: 

1. Crowe FL, Appleby PN, Travis RC, Key TJ. Risk of hospitalization or death from ischemic heart disease among British vegetarians and nonvegetarians: Results from the EPIC-Oxford cohort study. Am JClin Nutr. 2013;97(3):597-603. 2. Bradbury KE, Crowe FL, Appleby PN, Schmidt JA, Travis RC, Key TJ. Serum concentrations of cholesterol, apolipo-protein A-I and apolipoprotein B in a total of 1694 meat-eaters, fish-eaters, vegetarians and vegans. Eur J Clin Nutr.2014;68(2):178-183. 3. Ornish D, Brown S, Scherwitz L, et al. Can lifestyle changes reverse coronary heart disease? Lancet. 1990;336(15):129-133. 4. Appleby PN, Davey GK, Key TJ. Hypertension and blood pressure among meateaters, fish eaters, vegetarians and vegans in EPIC Oxford. Public HealthNutr. 2002;5(5):645-654. 5. Kim Y, Keogh J, Clifton P. A review of potential metabolic etiologies of the observed association between red meat consumption and development of type 2 diabetes.Metabolism. 2015;64(7):768-779. 6. Bernstein AM, Song M, Zhang X, et al. Processed and unprocessed red meat and risk of colorectal cancer: Analysis by tumor location and modification by time.PLoS One. 2015;10(8):e0135959. 7. Rohrmann S, Overvad K, Bueno-de-Mesquita HB, et al. Meat consumptionand mortality - Results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. BMC Med. 2013,11:63. 8. Aune D, Chan DS, Vieira AR, et al. Red and processed meat intake and risk of colorectal adenomas: A systematic review and meta-analysis of epidemiological studies. Cancer Causes Control.2013;24(4):611-627 9. Raport WHO https://www.iarc.who.int/wp.../uploads/2018/07/pr240_E.pdf 10. Farvid M., Stern M, Norat T., Sasazuki S., Vineis P., Weijenberg M., Wolk A., Wu K., Stewart B., Cho E., Consumption of red and processed meat and breast cancer incidence: A systematic review and meta-analysis of prospective studies, 2018 Dec 1;143(11):2787-2799. 11. Parada H. Jr, Steck S., Bradshaw P., Engel L., Conway K, Teitelbaum S., Neugut A, Santella R., Gammon M., Grilled, Barbecued, and Smoked Meat Intake and Survival Following Breast Cancer, 2017 Jan 5;109(6) 12. Mourouti N., Kontogianni M, Papavagelis C., Panagiotakos D., Diet and breast cancer: a systematic review, 2015 Feb;66(1):1-42. 13. World Cancer Research Fund & , 2018, Meat, fish and dairy products and the risk of cancer https://www.wcrf.org/.../Meat-Fish-and-Dairy-products.pdf

Negatywne dla zdrowia skutki spożycia nabiału:

14. Chan J., Stampfer M., Ma J., Gann P., Gaziano J. M., Giovannucci E. L, Dairy products, calcium, and prostate cancer risk in the Physicians' Health Study, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 74, Issue 4, October 2001, Pages 549–554 15. Parodi W., P., Dairy product consumption and the risk of prostate cancer, International Dairy Journal, Volume October 2009, Pages 551-565 16. Wenjie Jiang, Chuanxia Ju, Hong Jiang, Dongfeng Zhang Dairy foods intake and risk of Parkinson's disease: a dose-response meta-analysis of prospective cohort studies” J Epidemiol 2014 Sep;29(9):613-9. 17. Karen Marder , Yian Gu, Shirley Eberly, Caroline M Tanner, Nikolaos Scarmeas, David Oakes, Ira Shoulson, Huntington Study Group PHAROS Investigators, Relationship of Mediterranean diet and caloric intake to phenoconversion in Huntington disease” jamaneurol.2013.3487. 18. B N Ames, R Cathcart, E Schwiers, P Hochstein, Uric acid provides an antioxidant defense in humans against oxidant- and radical-caused aging and cancer: a hypothesis, Proc Natl Acad Sci U S A 1981 Nov;78(11):6858-62. 19. Chunhong Shen ,Yi Guo ,Wei Luo ,Chen Lin and Meiping Ding Serum Urate and the Risk of Parkinson's Disease: Results From a Meta-Analysis, Published online by Cambridge University Press: 23 September 2014 20. Michael A. Schwarzschild, M.D., Ph.D., Steven R. Schwid, M.D., Kenneth Marek, M.D., Arthur Watts, B.S., Anthony E. Lang, M.D., David Oakes, Ph.D., Ira Shoulson, M.D., Alberto Ascherio, M.D., and The Parkinson Study Group PRECEPT Investigators*, Serum urate as a predictor of clinical and radiographic progression in Parkinson’s disease, Arch Neurol. 2008 Jun; 65(6): 716–723. 21. Gary E Fraser, Karen Jaceldo-Siegl, Michael Orlich, Andrew Mashchak, Rawiwan Sirirat, Synnove Knutsen, Dairy, soy, and risk of breast cancer: those confounded milks, International Journal of Epidemiology, Volume 49, Issue 5, October 2020, Pages 1526–1537 22. Study Links Milk to Ovarian Cancer But Experts Say Results Do Not Mean Women Shouldn't Drink Milk https://www.webmd.com/.../study-links-milk-to-ovarian-cancer 23. Kathleen M Fairfield, David J Hunter, Graham A Colditz, Charles S Fuchs, Daniel W Cramer, Frank E Speizer, Walter C Willett, Susan E Hankinson, A prospective study of dietary lactose and ovarian cancer, Int J Cancer 2004 Jun 10;110(2):271-7. 24. Susanna C Larsson, Leif Bergkvist, Alicja Wolk, Milk and lactose intakes and ovarian cancer risk in the Swedish Mammography Cohort, Am J Clin Nutr 2004 Nov;80(5):1353-7 25. L H Kushi, P J Mink, A R Folsom, K E Anderson, W Zheng, D Lazovich, T A Sellers, Prospective study of diet and ovarian cancer, Am J Epidemiol 1999 Jan 1;149(1):21-31.

Wpływ diety wegańskiej i wegetariańskiej na zdrowie:

26. Rizzo NS, Sabaté J, Jaceldo-Siegl K,Fraser GE. Vegetarian dietary patterns are associated with a lower risk of metabolic syndrome: The Adventist Health Study 2.Diabetes Care.2011;34(5):1225-1227. 27. Pettersen BJ, Anousheh R, Fan J, Jaceldo-Siegl K, Fraser GE. Vegetarian diets and blood pressure among white subjects: Results from the Adventist Health Study-2 (AHS-2). Public Health Nutr.2012;15(10):1909-1916. 28. Wang F, Zheng J, Yang B, Jiang J, Fu Y,Li D. Effects of vegetarian diets on blood lipids: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. J Am Heart Assoc. 2015;4(10):e002408. 29. Barnard ND, Katcher HI, Jenkins DJ, Cohen J, Turner-McGrievy G. Vegetarian and vegan diets in type 2 diabetes management. Nutr Rev. 2009;67(5): 255-263. 30. Yang SY, Li XJ, Zhang W, et al. Chinese lactovegetarian diet exerts favorable effects on metabolic parameters, intimamedia thickness, and cardiovascularrisks in healthy men. Nutr Clin Pract.2012;627(3):392-398. 31. Huang T, Yang B, Zheng J, Li G,Wahlqvist ML, Li D. Cardiovascular disease mortality and cancer incidence in vegetarians: A meta-analysis and sys-tematic review. Ann Nutr Metab.2012;60(4):233-240 32. Yokoyama Y, Nishimura K, Barnard ND, et al. Vegetarian diets and blood pressure: A meta-analysis. JAMA Intern Med. 2014;174(4):577-587. 33. Tonstad S, Stewart K, Oda K, Batech M,Herring RP, Fraser GE. Vegetarian diets and incidence of diabetes in the Adventist Health Study-2. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2013;23(4):292-299 Ley SH, Hamdy O, Mohan v, Hu FB. Prevention and management of type 2 diabetes: Dietary components and nutritional strategies. Lancet.2014;383(9933):1999-2007 34. Aune D, Norat T, Romundstad P,Vatten LJ. Whole grain and refined grain consumption and the risk of type 2 dia-betes: A systematic review and dose response. Eur J Epidemiol. 2013;28(11):845-858. 35. Brighenti F, Benini L, Del Rio D, et al. Colonic fermentation of indigestible carbohydrates contributes to the second-meal effect. Am J Clin Nutr.2006;83(4):817-822. 36. Li M, Fan Y, Zhang X, et al. Fruit andvegetable intake and risk of type 2 dia-betes mellitus: Meta-analysis of pro-spective cohort studies.BMJ Open.2014;4(11):e005497 37. Barnard N, Cohen J, Jenkins DJ, et al. A low-fat vegan diet improves glycemic control and cardiovascular risk factors ina randomized clinical trial in individuals with type 2 diabetes. Diabetes Care.2006;29(8):1777-1783. 38. Kahleova H, Matoulek M, Malinska O,et al. Vegetarian diet improves insulin resistance and oxidative stress markers more than conventional diet in subjectswith type 2 diabetes. Diabet Med.2011;28(5):549-559. 39. Yokoyama Y, Barnard ND, Levin SM, Watanabe M. Vegetarian diets and glycemic control in diabetes: A systematic review and meta-analysis. CardiovascDiagn Ther. 2014;4(5):373-382. 40. Tantamango-Bartley Y, Jaceldo-Siegl K,Fan J, Fraser G. Vegetarian diets and the incidence of cancer in a low-risk population. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev.2013;22(2):286-294. 41. Tantamango-Bartley Y, Knutsen SF,Knutsen R, et al. Are strict vegetarians protected against prostate cancer? Am JClin Nutr. 2016;103(1):153-160. 42. World Cancer Research Fund. Food,Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer: A Global Perspective.Washington, DC: American Institute for Cancer Research; 2007 43. Anand P, Kunnumakkara AB,Sundaram C, et al. Cancer is a preventable disease that requires major life style changes. Pharm Res.2008;25(9):2097-2116. 44. Zhang Y, Gan R, Li S, et al. Antioxidant phytochemicals for prevention and treatment of chronic diseases. Molecules.2015;20(12):21138-21156. 45. https://www.eatrightpro.org/.../posit.../vegetarian-diet.pdf 46. https://www.bmj.com/.../replacing-red-meat-with-plant.../

 

Oryginalny post można zobaczyć na FB, na profilu Zostań Wege